maandag 17 oktober 2016

Unschooling????

De laatste tijd loop ik mezelf af te vragen of en naar welke school ik mijn kinderen (als ik ze krijg) zal brengen. Van een standaard school is sowieso al geen sprake omdat ik vind dat ze hier nogal droge kost voorgeschoteld krijgen. Niets om zichzelf te ontplooien maar klaar gestoomd worden om dienaar te zijn van de maatschappij.

In 100 jaar tijd is het schoolsysteem amper veranderd, terwijl wij in diezelfde honderd jaar, voor nogal wat uitdagingen hebben gestaan. We zijn naar de maan geweest, hebben een technologische ontwikkelingen doorgemaakt waarvan je haast stijl achterover slaat. Maar onze oogappels zitten nog steeds braaf naast elkaar een leraar aan te gapen die ze volpropt met alles wat wij horen te weten. Omdat wij vinden dat dat zo hoort. We tell them what to think!! Eerlijk...om te kotsen toch zoiets.

"Nobody grew taller by being measured "
- Roland Meighan-

Cheryl Maas, ongetwijfeld dat je haar kent, niet? - Dan google er maar eens flink op los- Deelde afgelopen week een filmpje waarin een hele aardige zwarte meneer  -in mijn beleving een held- het schoolsysteem aan klaagde.

Een prachtig filmpje maar my god zo in en in triest. Hoe het schoolsysteem miljoenen kinderen veranderd in robots, hun creativiteit van ze afpakt net als hun individualiteit. Waarin ze netjes naast elkaar moeten zitten, pas iets mogen zeggen als ze hun vinger opsteken. Een half uurtje krijgen om te pauzeren. Om ze vervolgens weer in het gareel te zetten.

Waar ze door middels van cijfers of letters beoordeeld, of zelfs veroordeeld worden. Dezelfde letters en cijfers als waarmee wij ons vlees keuren. 

Elke wetenschapper en ouder van twee of meer kinderen weet dat ze niet hetzelfde zijn. Dat ze hun eigen behoeftes hebben, hun eigen manier van denken en doen. Waarom krijgen ze dan wel dat"one size fits all crab te verduren". Zoals deze meneer zo prachtig omschrijft.

Hij pleit ervoor dat leraren meer gaan verdienen. Want waar een chirurg het hart van een kind red, daar kan een leraar het hart een kind raken. Leraren zitten vast in een systeem door hoger hand opgelegd. Dezelfde hand die wil dat wij als robotjes leven, volgens protocol om enkel maar te dienen. Als slaaf van de elite. 

Natuurlijk is wiskunde belangrijk, maar niet meer belangrijk dan kunst of dans. In Finland werken ze met een systeem waarin kinderen minder lang naar school hoeven, huiswerk niet nodig is, en leraren beter betaald krijgen. Zij geloven in samenwerken in plaats van competitie. 

Wow ....ja hier word je blij van. Ik spring alvast even een gat in de lucht. 

Gelukkig bestaan er naast het reguliere onderwijs natuurlijk ook nog meerdere vormen van onderwijs. En ik hoef jullie niet te vertellen welke dat zijn. Maar van deze had ik nog niet gehoord.

Unschooling. 


What the .... is unschooling. Ik kwam het tegen in een column van een freelance journalist die met haar man en twee kinderen van 4 & 1 jaar oud in een klein appartementje in Berlijn wonen. Je kent het wel Berlijn. Iets met een muur, check point Charlie, oneindige mogelijkheden, fantastische kinderspeeltuinen en zeer zeker een stad die ik nog eens wil gaan bezoeken.

Enfin zij zijn van  bewustwording, minimalisme en dus ook het unschooling. En omdat mijn zoektocht naar een school to be ergens in mijn register zit, is dit een reden te meer om eens uit te zoeken wat dat Unschooling nou precies inhoud.

Ben jij ook zo benieuwd ? A.s. woensdag doe ik in mijn volgende post uitgebreid verslag van dit fenomeen. 

Ik heb immers wat huiswerk om uit te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten