woensdag 28 september 2016

Met je tong op je schoenen.

Wat nou als je geen inspiratie hebt?

Zoals vandaag bijvoorbeeld. Dan zit je uren een beetje zinloos naar je laptop te staren, want je wilt er zo dolgraag een leuke post op na houden. Tegen beter in weten in, want hoe langer ik nadenk over een passend onderwerp voor vandaag, hoe meer ik tot een besef kom dat dit echt niet gaat werken.

Vroeger op de grafische school werkte het al niet, dus waarom nu wel. Zodra wij een opdracht kregen en daar gelijk een deadline aan vast geplakt werd begon iedereen als een gek te tekenen. Behalve - u raad het al- ik.

Ik zat voor me uit te staren, kauwde een potlood of 3 weg, en kreeg in een uur tijd minstens 8 verontwaardigde blikken van een ietwat geprikkelde leraar. Blikken als in, "zal je niet eens beginnen te tekenen".

Pas op de weg naar huis, of de volgende ochtend op het toilet,- ik bespaar je details- kreeg ik inspiratie, om vervolgens altijd keurig op tijd de deadline gehaald te hebben.

Niks aan de hand dus. Tot nu....!!!

Pesten??? No way


Kijk ik kan vandaag natuurlijk gaan hebben over de week tegen het pesten. Maar wat schieten we er mee op. We weten allemaal dat het niet mag, en dat het ook niet heel netjes op je cv voor de toekomst zal staan.

Afbeeldingsresultaat voor pesten

afbeelding verkregen via weektegenpesten.nl

Gewoon niet doen dus. MAAR DAN OOK ECHT NIET!!!!!

Oke dat onderwerp hoeven we niet meer te bespreken dus. Kunnen we afvinken ik heb mijn understatement gemaakt.

Ondertussen eet ik een broodje en kijk ik naar het NOS journaal. Een goed idee blijkt, want ineens heb ik een onderwerp. Het journaal, welke vaak een vertekend beeld geeft van de daadwerkelijke situatie rondom politieke vraagstukken, conflicten en weet ik veel wat voor een ongein. Wijst ons vandaag op het feit dat er op een basisschool in Rotterdam begonnen is aan een proef om kinderen 1,5 kilometer te laten hardlopen voordat de les begint.


Met je tong op je schoenen


De proef is over komen waaien uit Groot Brittannië. Een opmerkelijk initiatief dat een basisschool uit de Schotse Stad Stirling vier jaar geleden al nam, en waar ze nu de vruchten van plukken. Vrolijke kids, met gezonde blosjes op hun wangen, Kids waarvan het concentratie vermogen flink gestegen is, en hun gedrag verbeterd werd. Ideaal...in mijn optiek.

Vanzelfsprekend haast dat er van overgewicht geen sprake meer is. Iets wat volgens de Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt word als één van de grootste uitdagingen van de 21 eeuw, is obesitas bij kinderen.

Zo'n 500 scholen in Londen en Wales hebben het voorbeeld van de Schotse School in Stirling  nu gevolgd, en nu is daar dus ook die school in Rotterdam. Thank god...het wiel schijnt opnieuw uitgevonden te zijn. Ik was al even bang dat alle kinderen dicht zouden slippen.

Dat we enkel nog van die Michelin kindertjes afgebeeld zien worden in het grote speelgoedboek dat nu weer volop uitgedeeld word en welke weer op de deurmat mogen verwachten.

Kindertjes die vastgeplakt van zoetigheid, met hun neusje tegen het scherm van de tablet zitten. Onlosmakelijk verbonden met het www. Die hun fijne motoriek moeten ontwikkelingen door van links naar rechts te swipen.


Afbeeldingsresultaat voor tablets en kinderen

afbeelding verkregen via jipmagazine.nl

In hemels naam. Lieve mensen, slinger uw kind naar buiten en draai de deur op slot. Geef ze een fietsje mee, of een springtouw, een doos met spijkers en een hamer.

Laat ze hun motoriek ontwikkelen terwijl ze hutten bouwen, en slootje springen. Terwijl ze lekker samen met vriendjes gaan skateboarden in het park. Zodat wij gewoon weer ouderwets pleisters kunnen plakken en splinters kunnen trekken.

Dat een initiatief als deze toegepast moet worden omdat onze kinderen anders te dik worden, hun gedrag te vergelijken is met dat van tuig van de riggel, en hun concentratie zo ver reikt als die van een boon, dat is toch een wezenlijke tekortkoming van ons als maatschappij.

Enfin...mochten jou kinderen met hun tong op hun schoenen weer thuis komen aan het einde van een schooldag, dan is dat voor een goed doel geweest. Reden te meer om weer eens lekker te shoppen...kinderschoenen weliswaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten