maandag 18 april 2016

Kleine Hollandertjes fietsen vóór ze kunnen lopen.


Deze tekst zag ik een keertje staan in één of ander magazine. Ik knipte het uit en plakte het in mijn fotoalbum, bij een foto waarop ik mijn broertje in ons kinderstoeltje op mijn eigen fietsje vervoer.
Kleine Hollandertjes waren we.


Ik fietste als peutertje ook al als een bezetene rond. Van de achterdeur tot aan het schuurtje achter in de tuin. Echt sturen kon ik nog niet, dus als de driewieler gekeerd moest worden pakte ik hem op en draaide hem om. 

Met mijn nog kleine pootjes peddelde ik de hele middag heen en weer. Ik was niet te stoppen. Ik kan me zelfs nog ritjes achterin het kinderstoeltje herinneren.



Fietsstoeltje voor achterop

Een aantal jaar geleden schafte ik zelf een fietsstoeltje van BoBike aan. Een stoeltje voor achterop. Handig want ik werkte als particulier kinderoppas, en legde in die tijd behoorlijk wat kilometers af. Veelal door de graanvelden en vaak met twee slapende kinderen als gevolg. Best spannend en helemaal wanneer ze elk een andere kant op hangen. 

Als er straks een kleine is, zal ik ook veel dingen op de fiets moeten doen. Ik heb nog geen rijbewijs, iets wat ik eigenlijk wel zal moeten gaan halen, gewoon omdat het handig is en soms zelfs noodzakelijk. 

Maar toch wil ik voornamelijk veel blijven fietsen. Gewoon om het milieu niet te veel te belasten, en het ook behoorlijk scheelt in de portemonnee. Daarnaast zijn we lekker buiten, en ben voornamelijk ik lekker in beweging. Geen dure sportschool abonnementen voor mij dus. Maar gewoon keihard met je koppie en die van de kleine tegen de wind in. De zon tegemoet. 


Fietsstoeltje voor voorop de fiets

Ik weet wat ik leuk vind, en de fietsstoeltjes van het het merk Yepp maken een goede eerste indruk. Ze zien er leuk uit, maar dat kan niet het belangrijkste zijn.

Afbeeldingsresultaat voor yepp logo

Afbeelding via fietskinderzitjes.com

Natuurlijk staat veiligheid voorop, en speelt de ruimte voor de ouder om nog fatsoenlijk te kunnen fietsen ook een grote rol, net als de stabiliteit. Je moet gewoon kunnen achterwielen of een bunny hop kunnen maken zonder dat die kleine smurf ook maar een nano seconde lost komt van de zitting. En gewoon netjes in de gordeltjes blijft hangen.

Afbeeldingsresultaat voor yepp fietsstoeltje voorop
Afbeelding via fiets-stoeltje.nl

Huiswerk dus, want waar moet ik opletten bij de aanschaf van zo'n stoeltje? Natuurlijk zijn de meeste fietsstoeltjes gewoon gekeurd. Maar ik las net een topic over bijvoorbeeld de kleur van de stoeltjes. Een zwart stoeltje word dat bijvoorbeeld niet te heet in de zomer? Kijk wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, maar om je koter zonder enige aanleiding al op blaren te laten zitten vind ik best een beetje zielig.

Verschillende leuke kleuren

Een andere kleur is een goede optie, want de Yepp stoeltjes zijn verkrijgbaar in vele leuke kleuren. Van pimpelpaars en ijsjesblauw, naar knalroze en sneeuwwit. Zelf de kleuren Beresterk en Crèche Bestendig komen voorbij .Dat maakt het fietsen dus ook nog eens een stuk vrolijker.

Nederland is een fietsland, kijk maar in de Amsterdamse grachten. Maar tegelijk ook een land van extremen als het om het weer gaat. Een Yepp fietsstoeltje laat zich makkelijk drogen, dit door het materiaal waar het stoeltje van gemaakt is. Ideaal dus. En ook de bevestiging van het stoeltje schijnt een peace of cake zijn.

Jatten? ho maar!!! want de Yepp heeft zelfs een geïntegreerd slot. En met een 5 - puntsgordel zit dat kleine ding altijd veilig. Je kunt je fiets dus rustig rechtop in de schuur hangen, die kleine blijft wel zitten.

Een goede overweging waard dus. Hopelijk kan er snel naar hartenlust gefietst worden.


Maken jullie veel gebruik van deze fietsstoeltjes, en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten