maandag 22 juni 2015

Toch weer mooi meegnomen.

Afgelopen zaterdag waagden goede vriendin Margriet en ik ons naar de stad Groningen.
Allereerst om een bezoek te brengen aan de verpakkingsvrije winkel Opgeweckt Noord, onwijs leuk en beter nog, super gezond en drastisch afval verminderend.

Want ik houd niet zo van afval, zeker niet wanneer dit klakkeloos de natuur in word gekwakt. Enfin hartstikke leuk dus voortaan worden de boodschappen daar gedaan.

Nadat we ons verlekkerd hadden aan alle voordelen van verpakkingsvrij winkelen, spoeden wij ons naar de leuke babywinkels die Groningen rijk is. Even rondneuzen, en kijken wat we vooral niet nodig hebben.

Hartstikke leuk natuurlijk al die vrolijke kleuren, lieve prentjes, snoezige ditjes en datjes, maar realiseer je wel dat marketing dankbaar gebruik maakt van al die rond gierende hormonen.

Je zelf in bedwang houden moet bijna je eerste natuur zijn want het is gewoon kei leuk. Maar goed ik ken mezelf en dat met dat eerste natuur zit bij mij wel goed. Dus grepen wij onder het genot van een lekker kopje koffie, naar een lijst met de zogenaamde babybenodigdheden, welke wij thuis aan een grootschalig onderzoek onderwierpen.

Even een kleine opsomming:

  • Babybad
  • Tummytub
  • Aquasit
Waarom niet óf een babybad óf een tummytub. Leuk natuurlijk een tummytub vooral als je dat kleine ding lekker in foetus houding ziet zitten, maar ze passen er maar even in en wat is de meerwaarde?trouwens een gewone emmer volstaat ook. Dus schrap ik de tummytub en bespaar gelijk een Euro of 20,-

De aquasit? Waarom niet gewoon je spierkracht van je arm gebruiken, je bespaart 9.95 Euro en daarbij de kosten van een eventueel sportschool abonnement.

Oke we gaan verder een 2-delige waskom, wat is er mis met een washandje nat maken in het badje? en de badthermometer kan gewoon vervangen worden door simpelweg je elleboog in het badwater te steken, gewoon net als vroeger.

De, het of een luierapparaat? O u bedoelt zo'n futuristisch ding waar je al je wegwerpluiers in deponeert? En je wekelijks één of ander navulcassette  in moet steken. Nee dank je...ik gebruik straks gewoon lekker wasbare luiers, zo spaar ik het milieu, bespaar ik kosten, mijn kind zal eerder zindelijk zijn, en heeft geen last van geïrriteerde billetjes. Dus ook hier kan een streep door. Tjonge het voelt nu al fijn. Ik bespaar alleen al op het luierapparaat 32,95 Euro. Cha-ching!!!

We gaan verder. Een babyfoon? Ik woon niet al te groot, dus wanneer de kleine huilt hoor ik dat opperbest, en anders mijn buren wel :) Kan dus geschrapt worden. Gemiddelde kosten 75,- Euro

We stappen over op de verzorging, en gelijk zie ik daar staan de magnetronsterrilisator. HELPPPPPP, een magnetron, lekker gezond al die straling. Nee dank u, ik gebruik straks een flessenwarmer en de flesjes kook ik net als de speentjes gewoon uit. De combi-magnetron die hier in huis staat, staat al jaren in de kast niks te doen, gewoonweg omdat ik weet hoe slecht het is. Dus als u staat te springen om een zo'n apparaat kunt u hem bij deze gratis afhalen.

Dan hebben we de aanschaf van de kinderwagen, heel erg leuk iets waar je als aanstaande ouder(s) echt naar toe leeft, en er zijn een heleboel leuke wagens op de markt. Mijn oog viel destijds op de Bugaboo, nieuw waarde rond de 1000,- euro, ik kocht die van mij voor 65,- euro en bespaar hiermee 935 euro.

De kinderkamer, weer zoiets leuks. Je kunt je helemaal uitleven, en wat is het leuk samen op jacht te gaan naar een kek ledikantje een wiegje, een mooie commode en een handige kast. Ik hou ervan om dingetjes bij elkaar te sprokkelen. Kocht via marktplaats voor 70,- euro een keileuk oud ledikantje, en onze oude commode word opnieuw gebruikt. Gemiddeld kost een nieuw ledikantje 250,- euro en een commode 350.-. Ik heb hier dus 530,- euro mee bespaart.

Mocht het zover zijn dan vraag ik als kraam cadeau van de familie een leuke Tripp Trapp stoel, iets wat een mooie blijvende herinnering zal zijn, en met de kleine spruit meegroeit. Ook weer kosten besparend.

Daarnaast heb ik al veel leuke dingen gekregen van lieve vrienden, een handige buggy en een stoere Maxi Cosi Tobi. En het een en ander aan kleding zelf slaapzakjes. En een dozijn aan flesjes, en tuitbekers, 

Natuurlijk heb ik nog het een ander nodig, zoals  een matrasbeschermers, hoeslakentjes, dekentjes een flesverwarmer, de box en het boxkleed, hier en daar nog een romper en wat setjes kleding. Hydrofiele luiers en overbroekjes. En er zal gerust nog iets op mijn pad komen, maar veel gaat het niet meer zijn.

Al met al heb ik tot nu toe al 1799,88 euro bespaart. Ik ben uitgegaan van de nieuw waarde van producten, en heb gebruik gemaakt van gemiddelde prijzen.

Natuurlijk doet iedereen het lekker op zijn of haar eigen manier, en dat is hartstikke goed.
Ik deed en doe het op mijn manier, juist omdat ik me steeds bewuster van milieu, gezondheid en besparen word.


2 opmerkingen:


  1. Dit was weer een enorm leuke en gezellige dag zoals al onze weekenden zijn! En wat hebben we een lol gehad met het testen van de borstkolf op onze wang -:)

    Bedankt dat ik dit allemaal met jou mag beleven!
    Bedankt dat ik jou als mijn beste vriendin heb!!

    Big hug and I love you!!!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is lief, dank je wel !!! Doet me onwijs goed.

    BeantwoordenVerwijderen